God trafikutveckling under andra kvartalet trots uppskjuten övergång till batteridrift

Under andra kvartalet 2017 transporterade Scandlines Helsingborg-Helsingör fler personbilar och passagerare än under jämförelseperioden, och utvecklingen påverkades positivt av påsken som inföll i första kvartalet förra året. Samtidigt var antalet transporterade lastbilar oförändrat, liksom avgångarna och precisionen påverkades marginellt av att invigningen av uppdaterade Tycho Brahe, numera en 100 procent batteridriven färja, fick skjutas på framtiden.

– Trafiken mellan Helsingborg och Helsingör utvecklade sig positivt under andra kvartalet som i år påverkades av den hektiska påskperioden. Vi transporterade fler personbilar och passagerare, och vi höjde samtidigt servicenivån med invigningen av en ny, täckt gångbro mellan terminalen och Mercandia-färjornas läger i Helsingör. Vi förbättrade vår nya app som redan laddats ner av 32 000 kunder. Efter en längre period med kraftig tillväxt i godstrafiken behåller vi den höga nivån genom att säkra fortsatt konkurrenskraftiga priser och hög driftssäkerhet, säger Jens Ole Hansen, COO på HH Ferries AB och fortsätter:

– Vi lyckades upprätthålla en hög servicenivå och god regularitet under det andra kvartalet, även om vi i juni fick skjuta på invigningen av Tycho Brahe som den största 100% batteridrivna färjan i världen efter tekniska utmaningar med laddstationerna på land. Vår leverantör har nu hittat en lösning på det här och arbetar med de sista anpassningarna och vi förväntar oss att färjan sätts i drift i slutet på sommaren – till glädje för våra kunder och miljön i hela regionen.

Läs mer